ناصر فکوهی، یکی از برندگان بیستمین دوره جایزه ترویج علم

    .برگزیدگان بیستمین دوره جایزه ترویج علم ایران معرفی و تقدیر شدند

    در این دوره که در آبان 1398 برگزار شد، کمیته جایزه ترویج علم، « به پاس یک عمر فعّالیّت و تلاش بی‌وقفه، مسئولانه، هدفمند، همه‌جانبه، انسانی و اخلاقی در حوزه‌های دانشگاهی و عمومی در راستای بسط علوم انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، ایران‌شناسی و فرهنگ، جایزه ترویج علم سال ۹۸ را به جناب آقای دکتر ناصر فکوهی‌» اهداء کرد. نام «داریوش فرهود(برای بسط علوم ژنتیک و اخلاق)، محمّدرضا باطنی(دانش زبان‌شناسی و اجتماعی)، شیوا دولت‌آبادی(بسط علم روانشناسی و مشاوره)، منیر همایونی(علاقه‌مند کردن کودکان به علم‌آموزی و ایجاد فرصت علم‌آموزی برای کودکان محروم)، علیرضا خنجری(معرّفی علم به زبان ساده، گسترش مفاهیم علمی و کمک به افزایش آگاهی عمومی)، آسمان‌نمای گنبد مینا(گسترش نجوم آماتوری و علوم فضا) و خبرگزاری دانشجویان ایران-ایسنا (انتشار اخبار علمی کشور، ارتقای آگاهی دربارۀ فعّالیّت دانشگاه و مراکز علمی)» در میان برگزیدگان به چشم می خورد.

    جایزۀ ترویج علم هر ساله از سوی انجمن ترویج علم ایران برگزار می شود. در شیوه‌نامۀ این جایزه در زمینۀ تعاریف، شرایط نامزدی این جایزه، چگونگی انتخاب داوران و معیارهای اهدای جایزه چنین می‌خوانیم:

    مقدمه

    انجمن ترویج علم ایران به منظور قدردانی از کوشش‌های مروجان علم و تشویق عموم به فعالیت و زمینه‌سازی برای ارتقای بینش و تفکر علمی در جامعه، هرساله فراخوان مراسم جایزه ترویج علم را از طریق جراید کثیرالانتشار به اطلاع عموم می رساند و براساس ضوابط زیر برگزار می کند.

    ماده ۱. تعاریف

    ترویج علم : هر فعالیتی که در جهت همگانی کردن علم، گسترش تفکر علمی و علاقمند کردن مردم به علم و فعالیت‌های علمی انجام شود.
    جایزه ترویج علم : جایزه‌ای است که در هر سال به اشخاص حقیقی یا حقوقی اهدا می‌شود که به وسیله گروه داوران انتخاب شوند.

    ماده ۲. شرایط نامزدی جایزه ترویج علم

    شخصیت‌های حقوقی و حقیقی می‌توانند نامزد دریافت جایزه شوند. تبصره: در صورت برگزیده شدن نهادهای دولتی، فقط یادبود جایزه اهدا خواهد شد. این جایزه به اشخاصی تعلق می‌گیرد که در زمان اعلان فراخوان در قید حیات باشند. تبصره : مروجانی که فعالیت آنها از نظر کمیته داوران حائز شرایط دریافت جایزه بوده ولی در قید حیات نباشند، نشان یادبود انجمن به خانواده ایشان تعلق خواهد گرفت. عملکرد نامزد جایزه باید در ترویج علم، سوای سامانه‌های موجود در آموزش رسمی کشور، ابتکاری باشد. مروجان علم می‌توانند از گروه‌های آموزندگان علم، سیاستگذاران، برنامه‌ریزان علمی و سرمایه گذاران در ترویج علم هم باشند.

    ماده ۳. چگونگی انتخاب گروه داوران

    هیأت مدیره انجمن، گروه داوران را با شرایط زیر انتخاب خواهد کرد: گروه داوران شامل ۷ نفر خواهد بود. داوران باید خود در زمینه ترویج علم سابقه داشته باشند. داوران باید ضمن برخورداری از حسن شهرت، وجهه علمی مناسب داشته باشند. برای استمرار تجربیات گروه داوران در هر دوره، دو یا ۳ نفر از گروه داوران دوره قبل ابقاء می‌شوند و در هر صورت داوران بیش از دو دوره مستمر ابقا نخواهند شد. اعضای گروه داوران در زمان عضویت امکان نامزد شدن خود یا نهادی که به صورت استخدامی با آن همکاری دارند، را برای دریافت جایزه نخواهند داشت. نشست‌های داوران حداقل با حضور ۵ داور تشکیل خواهد شد. تصمیم نهایی دست کم با ۳ رای مورد تصویب قرار خواهد گرفت. اسامی نامزدهایی که برای شرکت در مسابقه نهایی پذیرفته می‌شوند، همه ساله اعلان خواهد شد. گروه داوران می‌تواند یک طرح مشخص در ترویج علم یا خروجی ترویجی حاصل از طرح­های پژوهشی را نیز نامزد دریافت جایزه کند.

    ماده ۴. معیارهای اهدای جایزه

    انگیزه : فعالیت با انگیزه افزایش سواد علمی و ارتقای فرهنگی مبتنی بر آن در جامعه از راه ترویج علم انجام شده باشد.
    همت : گاه فرد یا سازمان ، بدون داشتن امکانات فراوان به ترویج علم می‌پردازد و به همت شخصی یا گروهی کار را پیش می‌برد.
    سابقه فعالیت : ضروری است فعالیت مورد نظر حداقل از دو سال قبل شروع شده ، زمانی بر آن گذشته و کامل تر شده باشد . برای تداوم فعالیت ، ضروری است برنامه‌ریزی نیز وجود داشته باشد.
    گستردگی: دامنه نفوذ عملکرد ترویجی به دو بخش جغرافیایی و سنی تقسیم می‌شود. از نظر جغرافیایی ، فعالیت می‌تواند پهنه گسترده تری از سرزمین ایران را در بر گیرد. از نظر سنی ، می‌تواند یکی از رده‌های سنی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان یا همه آنها را پوشش دهد.
    برنامه‌ریزی موثر: تمام فعالیت‌های فرد یا سازمان باید در جهت رسیدن به نتیجه‌ای تأثیرگذار و ماندگار برنامه‌ریزی شده باشد و فرد یا سازمان هدف محدود و کوتاه مدت نداشته باشد.
    تنوع دستاورد: فعالیت یا کالای تولید شده باید رشته‌های مختلف را در برگیرد یا در رشته‌های گوناگون کاربرد داشته باشد.
    اصالت: در فعالیت علمی مورد نظر، باید خلاقیت، ابتکار و نوآوری وجود داشته باشد و تقلیدی نباشد، این معیار باید باتوجه به شرایط و وضعیت موجود سنجیده شود.
    کار گروهی: امکان جذب افراد بیشتر و ایجاد همکاری و همیاری بین آنها وجود داشته باشد.
    زمینه‌سازی برای فعالیت‌های علمی جوانان و نوجوانان به طور مستقیم یا غیر مستقیم: کار یا فعالیت نسل جوان را در بالا بردن سطح اطلاعات علمی، خلاقیت و ابتکار تشویق کند و آنها را به انجام دادن آزمایش‌ها، پژوهش‌ها و مطالعات علمی سوق دهد.
    تبصره۱: بعضی از معیارها مرتبه صفر و یک دارند و بعضی نیز امتیازی‌اند. فعالیت­ های با مرتبه صفر از دور گزینش خارج می‌شوند و سایر فعالیت­ ها براساس موارد اشاره شده در بالا، امتیاز کسب می‌کند.
    تبصره۲: داوری درباره فعالیت‌های پذیرفته شده، ابتدا به صورت غیر حضوری انجام می‌شود و داوران هر کدام به طور جداگانه نظر خود را در برگه‌های مخصوص اعلام خواهند کرد. سپس برای بررسی موارد اختلاف نظر و مواردی که بحث و تبادل نظر نیاز دارد و برای تصمیم‌گیری نهایی نشست‌های حضوری تشکیل خواهد شد.

    دیدگاه تان را به اشتراک بگذارید

    Your email address will not be published. Required fields are marked *